Monday, September 28, 2020

nirvana - smells like teen spirit

Nirvana - Smells Like Teen Spirit (Official Music Video), Youtube, 17.06.2009

Si ens hem de refiar de les dades que publiquen a Worldometer (1), a principis de mes la població mundial fregava els 8 miliards de persones. I si ens hem de refiar de les estadístiques de visites de Youtube, més d'un miliard llarg de persones havia visitat des de juny del 2009 aquest tema de Nirvana: Smells Like Teen Spirit (2).

D'aquest tema s'han dit un munt de coses: Que l'hem de considerar com un dels himnes de la música dels anys 1990: l'himne de la Generació X. Que ens dóna una imatge de la rebel·lia adolescent d'aquella generació. Que és la cançó més famosa del gènere grunge. Que va ser la responsable del renovat interès comercial pel rock alternatiu ...

El meu problema és què, quan em llegeixo la lletra d'aquest tema, em costa molt arribar als nivells d'entusiasme ditiràmbic que ha provocat durant molts anys en els crítics musicals. I és quelcom en el que coincideixo amb Kurt Cobain, l'autor del tema, qui afirmava que les lletres dels temes de Nirvana no tenien cap significat específic.

En el cas d'aquest tema afegia que: el que vaig fer va ser col·locar trossos de poesia i restes de material que m'encantava en aquell temps (...) Moltes vegades escric lletres només en l'últim minut perquè sóc molt mandrós, llavors ... llavors no entenc per què la gent intenta buscar-li algun significat. I sobre el tema dels significats, prefereixo no afegir més sang a la ferida sobre l'himne de la Generació X tocant el tema d'una marca de desodorant comercialitzada per Colgate-Palmolive (3).

Segurament tots els que pensem el mateix que Kurt anem equivocats i no hem sabut trobar en la lletra d'aquest tema el missatge profund que van saber trobar els crítics musicals i que més d'un miliard de visitants han intentat desxifrar.

Només em queda per afegir que, deixant la lletra a part, el tema m'agrada i tenia ganes de compartir-lo amb tu.

Et desitjo que tinguis un bon dia!


  1. Worldometer: Current World Population
  2. Nirvana - Smells Like Teen Spirit (Official Music Video), Youtube
  3. Wikipedia: Smells Like Teen Spirit

No comments: