Sunday, June 9, 2019

cómo empezó este engaño (2/3)


Avui fa una setmana publicava en aquest bloc un article dedicat al llibre pòstum de Josep Fontana: Capitalismo y democracia 1756-1848: Cómo empezó este engaño (1). A un dels paràgrafs de l'article deia:
Crec que ja seria hora de traure'ns del damunt les influències del catolicisme, comportar-nos com adults i desfer-nos de discursos com el de que el capitalisme ens ha enganyat. Comportar-nos com adults i acceptar les conseqüències de les decisions que prenem al llarg de la nostra vida: molt en particular quan votem el que votem.
David Torres expressava molt millor el que jo volia dir a un article genial: Juego de osos (2) que t'invito a llegir i del que et passo uns paràgrafs:
En sus Tesis sobre Feuerbach, Karl Marx concluía que los filósofos no habían hecho más que intentos de interpretar el mundo, cuando la cuestión esencial era transformarlo. Por desgracia, a mediados del siglo XIX no existía change.org, la plataforma de petición de firmas online, un invento que habría ahorrado al marxismo muchos problemas de logística (...)
Siglo y medio después de Marx, las cosas tampoco andan como para tirar cohetes, seguramente porque, como dice otro filósofo mucho menos conocido, mi amigo Alvaro Muñoz Robledano, la gente no está descontenta con el mundo sino con el lugar que ocupa en él. No nos importa gran cosa que buena parte de la humanidad se esté muriendo de hambre o malviva en la miseria más absoluta mientras sigamos teniendo acceso a internet (...)

Probablement no té res a veure ni amb el llibre de Josep Fontana ni amb l'article de David Torres, però no he pogut deixar de recordar una cita d'Anaïs Nin (3):
A la racine du mensonge se trouve l'image idéalisée que nous avons de nous-mêmes et que nous souhaitons imposer à autrui (4)
Probablement no té res a veure ni amb el llibre de Josep Fontana, ni amb l'article de David Torres ni amb la cita de Anaïs Nin però, com vaig fer a l'article precedent i amb el record del resultat de les darreres eleccions, m'agradaria acabar aquest article recordant a George Orwell.


O com deia en @pablomm a un tweet publicat el passat 27.05.2019: Es increíble que la derecha haya vuelto a ganar el ayuntamiento de Madrid. El PP de la Gürtel, de Lezo y de Púnica gobernará la ciudad. Hay muchos madrileños que si fueran dinosaurios votarían al meteorito..


  1. Josep Fontana: Capitalismo y democracia 1756-1848: Cómo empezó este engaño, Editorial Crítica, 2019
  2. David Torres: Juego de osos, publico.es, 20.05.2019
  3. Wikipedia: Anaïs Nin
  4. Anaïs Nin: Journal 1944-1947. Tome 4, 1979

No comments: