Thursday, July 16, 2020

una mina de carbó a bèlgica (1890-1900)

Una mina de carbó a Bèlgica (1890-1900)

L'amic Enric va enviar-me per WhatsApp una imatge que em va impressionar. Ho va fer just un parell de dies després que hagués enllestit un article que vaig publicar al blog a principis de mes: Un sistema de treball absurd, sense utilitat ni sentit? (1).

Vaig buscar quina era la font d'aquesta imatge amb TinEye i el buscador invers de Google Images i vaig trobar algunes referències a Pinterest, on la relacionaven amb alguns articles de la premsa italiana que recordaven les misèries viscudes pels emigrants d'aquell país que havien anat a treballar a les mines de Bèlgica entre 1946 i 1956 (2). També vaig trobar referències que la relacionaven amb la industria minera francesa, concretament a Fresnes-sur-Escaut, un antic municipi miner molt proper a la frontera belga (3). Finalment, vaig veure que la majoria de les referències que vaig trobar localitzaven la imatge a una mina belga entre 1890 i 1900 sense cap informació sobre la font.

Una visita ulterior a la fototeca del Centre Historique Minier (4) de Lewarde (França) em va permetre veure l'evolució d'aquest "sistema de transport" al llarg dels anys i fins a quin punt podia arribar a ser dura la vida en aquest entorn. També vaig trobar una galeria de retrats que no vaig poder deixar de veure amb una gran emoció i respecte (5).

Veient aquestes imatges vaig pensar que no faria cap mal introduir a les escoles la lectura d'un clàssic: Germinal, d'Emile Zola (6). La seva lectura potser permetria fer comprendre que l'explotació, l'esclavatge i la misèria no han estat sempre lligats ni a l'origen ni al color de la pell dels seus actors. Potser també ens portaria a mirar amb el respecte que mereixen aquells éssers humans gràcies als quals tenim una qualitat de vida de la qual ells mai no van poder gaudir, i que sense el seu treball i el seu combat nosaltres mai no hauríem assolit. Probablement, també ens permetria apreciar tot allò que tenim i que no valorem en la seva justa mesura.

Finalment, potser ens permetria realitzar que treballar a una corporació, fent una feina que no té cap utilitat ni sentit, no és gens agradable, però tampoc és el pitjor que ens pot arribar a la vida.


  1. Veure Un sistema de treball absurd, sense utilitat ni sentit?, publicat en aquest blog el 07.07.2020
  2. Giuseppe Cipriani: Pane e Carbone. L’emigrazione Italiana in Belgio nel decennio 1946-1956, novecento.org, 29.10.2018 || Paolo Riva: La memoria dei minatori italiani in Belgio, Corriere della Sera, 2016
  3. Fresnes-sur-Escaut: Histoire - La Fosse Soult
  4. Centre Historique Minier: Home Page || Wikipedia || Facebook || Twitter || Instagram || Flickr || TripAdvisor
  5. Centre Historique Minier: elevators [images] [images] [images]
  6. Wikipedia: Germinal [en] [fr] [es] [ca]

No comments: