Monday, December 3, 2018

home media server (2/n)

Telefunken A930P - Videorecorder VHS
A finals de setembre (1) t'explicava que estava treballant en la configuració d'un Media Server domèstic. Més enllà dels aspectes tècnics, que ja tinc pràcticament resolts, el que m'està prenent més temps és ficar un xic d'ordre en la muntanya de material audiovisual que he anat acumulant al llarg d'un munt d'anys.

Entre aquest material es troba una sèrie de documentals que havia enregistrat amb un Telefunken A930P Videorecorder VHS als anys 90's del segle passat, al principi de les emissions del Canal 33 (2). Entre aquests documentals, alguns cursos de pràctiques de geologia que passaven a la Open University i dues sèries d'un remarcable i controvertit divulgador de la història de la ciència, James Burke (3):  Connections (1978) i The Day the Universe Changed (1985).

Fa uns anys, abans que passés a millor vida el reproductor VHS, vaig transformar aquelles velles gravacions en fitxers vídeo en format AVI als que vaig retallar les pauses publicitaries amb un programa conegut amb el nom de VirtualDub (4). Com ja et pots imaginar, en aquella època Canal 33 no emetia en HD, les sèries ja eren velles quan les passaven a casa nostra com una novetat, l'aparell amb el qual les enregistrava era el que era i les k7's que vaig utilitzar eren més aviat de baixa qualitat i no ajudaven res a evitar la coneguda degradació dels enregistraments en banda magnètica. En fi, que el resultat no va ser entusiasmant.

Després de comprovar que amb aquell material no arribaria mai a obtenir res que tingués una qualitat acceptable sense passar per un munt d'hores de remasterització, vaig trobar algú que havia penjat 10 vídeos de la primera temporada de Connections (1978) a Youtube. Aquests vídeos eren ja de millor qualitat que els que jo tenia, però vaig trobar uns altres de millor qualitat a daylimotion i també a archive.org (5). Qualsevol de les dues opcions em permetia obtenir una qualitat millor de la que jo havia obtingut passant les K7's a fitxers AVI.

Deixant de banda la teatralitat anglo-saxona de Burke, bona part del contingut d'aquestes sèries segueix guardant molt d'interès, almenys per a mi. Una altra cosa és que el seu look and feel estigui completament passat de moda. El prêt-à-porter de James Burke semblava confirmar que el Dresser de la sèrie (6) no l'apreciava particularment. En aquells temps, la pantalla quadrada feia furor i es presentava com el "no va mas" de la modernitat. No existia el format HD i els vídeos es veuen avui francament molt estranys. Afegeix a tot això una resolució dels subtítols que semblava destinada a miops sense possibilitats d'adquirir unes ulleres i veuràs el que vull dir.

Vull insistir però en què el contingut em segueix semblant força interessant. En particular, m'ha cridat molt l'atenció recordar l'episodi 6 de la primera temporada: Thunder in the Skies (5). Quan encara no es parlava de canvi climàtic, Burke ens presentava un episodi on lligava la Little Ice Age (7) amb la invenció de la xemeneia per a us domèstic, l'ús dels botons, els tapissos i el guix a les parets, les finestres de vidre ... i la pràctica de la intimitat per a dormir i pel sexe. També ens parla de moltes altres coses que ens acabarien conduint a la Revolució Industrial ... Però, si en vols saber més, et proposo que et baixis l'episodi. Estic segur que quan el vegis tindràs ganes de veure la resta de la sèrie.

Per la resta, no voldria que et quedessis amb la impressió de què he perdut el temps. M'ho he passat -i m'ho estic passant- francament bé, aprenent un munt de tècniques per millorar vells fitxers de vídeo, provant diferents programes, trobant còpies de sèries que m'havien interessat, ja sense copyright i enllà on menys m'ho esperava, etc.


  1. home media server (1/n), publicat en aquest bloc el 25.09.2018
  2. Wikipedia: El_33
  3. Wikipedia: James Burke: Connections (1978), The Day the Universe Changed (1985)
  4. VirtualDub: Wikipedia. Home Page
  5. Pots veure un exemple a James Burke: Connections Episode 6: Thunder in the Skies
  6. Wikipedia: Dresser
  7. Canvi climàtic: de què estem parlant en realitat? (4/5), publicat en aquest bloc el 24.03.2016

No comments: