JPods: On-demand Mobility from Bill James on Vimeo.
Te'n recordes d'una sèrie de dibuixos animats: The Jetsons, que'ns presentava un present decadent en clau de futur? Salvant les distàncies, és el sentiment que he tingut llegint els objectius del projecte JPods (1). |
- Tecnològicament, el sistema és brillant. Car aprofita tot el savoir-faire d'Internet en el transport dels paquets de dades entre dos punts en una xarxa complexa, i utilitza aquesta tecnologia per l'optimització del transport de les telecabines (analogia amb els paquets d'internet) entre dos punts. També podria veure's com brillant l'us de l'energia solar que proposa per l'alimentació de la xarxa.
- Però com pots veure a les notes del peu de l'article, des del punt de vista dels paradigmes actuals sobre l'urbanisme del futur (2) i de la utilització de les energies renovables en el transport públic (3) la proposta del projecte JPod me sembla inadequada.
- També me sembla inadequada des d'un punt de vista sociològic, car la seva proposta està basada en la privatització de l'espai públic en un moment en que viles com Paris o New York han fet justament el contrari (4); i basada en l'aïllament individual en un moment en que el networking i les competències socials en el món laboral estan molt més valorats que en el passat. Basat en el principi dels llargs desplaçaments del lloc de residència al lloc de treball implicant individus amb alts salaris (5)
Personalment crec que el problema real que els USA tenen amb el transport està relacionat amb l'obsolescència de les seves infraestructures (quan existeixen!) i que és aquí on cal definir les prioritats i oblidar-se dels buzzwords i dels telenotícies. Ja fa molts anys que els USA necessiten un esforç econòmic colossal per ficar al dia les seves infraestructures: definint i equipant els punts inter-modals de ruptura de transport i, a partir d'aquests, construir les xarxes de ferrocarril regionals i nacionals d'alta velocitat que el país necessita urgentment. I el mateix val per la xarxa viària de transport, en moltes zones del país en un estat inacceptable.
- (1) Cassano, Jay: New Jersey Is Testing Solar-Power Commuter Pods, fastcolabs.com, 22.08.2014; JPods Project home site
- (2) JPod segueix amb l'idea dels immensos suburbis de cases unifamiliars a la perifèria de les grans viles americanes. Just en un moment en que les solucions sobre les que s'està treballant segueixen un direcció inversa: la densificació i la construcció soterrànies com alternativa. Veure la sèrie de tres entrades: geografia urbana de demà? publicada ara fa un any en aquest blog.
- (3) També aquí la proposta de JPod sembla molt menys moderna quan es compara amb el que s'està fent actualment a Europa Central. Veure clean energy partnership: berlin-schönefeld publicat el passat 18.06.2014 o wireless electric bus network, publicat el passat 03.02.2014
- (4) Veure la Coulée verte René-Dumont a Paris o The High Line Park a New York.
- (5) Et proposo donar un cop d'ull a aquest article The Telegraph: Traders and fund managers swap the City for the slopes ... and keep working, 21.04.2013 que'ns presenta el fenomen dels traders i executius de Londres que han canviat el seu lloc de residència habitual pels Alps suïssos i francesos, però no el lloc de treball! Segueixen treballant a les mateixes empreses gràcies a les eines telemàtiques i reunint-se amb els seus col·legues de la feina gràcies a les visio-conferències.
No comments:
Post a Comment