Friday, September 5, 2014

JPods: the on-demand transportation is the solution?


JPods: On-demand Mobility from Bill James on Vimeo.

Te'n recordes d'una sèrie de dibuixos animats: The Jetsons, que'ns presentava un present decadent en clau de futur?

Salvant les distàncies, és el sentiment que he tingut llegint els objectius del projecte JPods (1).

Malgrat la utilització de buzzwords com on-demand transportation solution o intelligent transport system, el concepte de JPods està basat en la utilització d'un espai públic per la construcció d'una xarxa privada de transport, destinada a reemplaçar amb telecabines -similars als de les estacions d'esquí- els vehicles privats com a mitjans de transport.
  • Tecnològicament, el sistema és brillant. Car aprofita tot el savoir-faire d'Internet en el transport dels paquets de dades entre dos punts en una xarxa complexa, i utilitza aquesta tecnologia per l'optimització del transport de les telecabines (analogia amb els paquets d'internet) entre dos punts.  També podria veure's com brillant l'us de l'energia solar que proposa per l'alimentació de la xarxa.
  • Però com pots veure a les notes del peu de l'article, des del punt de vista dels paradigmes actuals sobre l'urbanisme del futur (2) i de la utilització de les energies renovables en el transport públic (3) la proposta del projecte JPod me sembla inadequada. 
  • També me sembla inadequada des d'un punt de vista sociològic, car la seva proposta està basada en la privatització de l'espai públic en un moment en que viles com Paris o New York han fet justament el contrari (4); i basada en l'aïllament individual en un moment en que el networking i les competències socials en el món laboral estan molt més valorats que en el passat. Basat en el principi dels llargs desplaçaments del lloc de residència al lloc de treball implicant individus amb alts salaris (5)
En resum, JPods presenta idees molt interessants sobre l'aplicació de les tecnologies utilitzades en el transport de dades d'Internet a la xarxa de transports. Per la resta, l'estat actual del seu concepte no me sembla respondre a les necessitats que vol cobrir.

Personalment crec que el problema real que els USA tenen amb el transport està relacionat amb l'obsolescència de les seves infraestructures (quan existeixen!) i que és aquí on cal definir les prioritats i oblidar-se dels buzzwords i dels telenotícies. Ja fa molts anys que els USA necessiten un esforç econòmic colossal per ficar al dia les seves infraestructures: definint i equipant els punts inter-modals de ruptura de transport i, a partir d'aquests, construir les xarxes de ferrocarril regionals i nacionals d'alta velocitat que el país necessita urgentment. I el mateix val per la xarxa viària de transport, en moltes zones del país en un estat inacceptable. 

    No comments: